Friday, May 1, 2009

WEEK 1

GGGB 5023 Kajian Tindakan dalam Pendidikan

Konsep:

Kajian atau penyelidikan boleh didefinisikan sebagai proses atau langkah-langkah yang digunakan untuk mengumpul dan menganalisis sesuatu data/maklumat untuk mendapat dan meningkatkan kefahaman terhadap sesuatu topik atau isu tertentu.

Manakala Kajian Tindakan pula boleh ditakrifkan sebagai satu proses di mana seseorang guru (dalam konteks pendidkan) meneliti/ menyelidik/ mengkaji secara sistematik ke atas sesuatu amalan bagi tujuan penambahbaikan (bagaimana sesuatu kemahiran, teknik, strategi dapat dipertingkatkan dan memberi impak kepada pelajar) dan perkembangan profesional.

Proses yang diperkatakan melibatkan beberapa pusingan yang berterusan, di mana sekurang-kurangnya 3 pusingan perlu dilakukan.

Reflect --> Plan --> Act --> Observe --> Reflect --> Plan (revised) --> Act --> Observe --> Reflect --> (proses ini berterusan sehinggalah ia mencapai kesempurnaan - Continued Action for Improvement)

Jenis-jenis Kajian Tindakan:
  1. Kajian Tindakan oleh guru secara individu
  2. Kolaboratif (fokus kepada 1 isu dalam 1 bilik darjah ATAU 1 masalah yang sama dalam bilik darjah yang berlainan)
  3. Peringkat sekolah (fokus kepada 1 isu yang sama di peringkat sekolah)
  4. Peringkat daerah

Mengapa Kajian Tindakan penting kepada guru?
  • tambah pengetahuan
  • tambah baik amalan (praktis)
  • debatkan sesuatu polisi
  • bina kemahiran melakukan penyelidikan

No comments:

Post a Comment